sunnuntai 10. toukokuuta 2015

Tverin keikkamatka

Privjet!

Lähdimme viime viikon torstai-iltana äitini käsikello-orkesterin kanssa Tveriin konserttimatkalle. Meillä oli siellä yhteensä kaksi esiintymistä ja seminaarin pito.
Torstai-iltana matkattiin ensin bussilla Lahteen, jossa siirryttin sitten junaan, joka vei miedät suoraan Tverin juna-asemalle. Minusta matkaaminen oli erittäin helppoa, ei tarvinnut vaihtaa junaa tai mitään muutakaan.

Me matkustettiin äitin ja isän kanssa ykkös-luokassa.

Junamatka sujui todella hyvin, tullissa soitinten kanssa ei ollut mitään ongelmia.
Saavuttiin perjantaiaamuna todella aikaisin (klo 6:20) Tveriin. Tapasimme Olgan, meidän emännän, ja lähdettiin kiertoajelulle. Nähtiin paljon mielenkiintoisia paikkoja, suosikkini oli kun pysähdyimme Volga-joen rannalle kauniiseen paikkaan. Otin todella paljon kuvia, tässä yksi niistä.

Käytiin ihan älyttömän hienossa kirkossa, joka oli käytännössä täynnä kultaa.

Perjantaina meillä oli siellä paikallisessa musiikkikoulussa työpaja ja konsertti. Työpaja oli mielenkiintoinen, koska oppilaat olivat varautuneet vain istumaan paikoillaan ja kuuntelemaan soittoa. He pääsivät työpajassa soittamaan kelloja ja he olivat erittäin innostuneita.
Konsertti meni ihan hyvin, kaikkia vähän jännitti, mutta sehän kuuluu asiaan. Soitin käsikellojen kanssa yhden kappaleen (soitin siis viulua). Osuuteni meni hyvin ja jäi kiva fiilis keikan jälkeen.

Me käytiin konsertin jälkeen nunnaluostarissa. Nunnaluostarin abbedissa oli suomalainen nainen, joka oli aikoinaan muuttanut Moskovaan opiskelemaan ja sittemmin kääntynyt ortodoksiuskoon. Kaikki luostarissa olivat erittäin vieraanvaraisia, he tarjosivat meille yllättäen ruokaa, vaikka mitään ei ollut sovittu. Saimme syödä runsaalta pöydältä paljon herkkuja.

Nunnaluostarin kirkko näytti tälle.

Kiipesin kellotorniin muutaman soittajan ja yhden nunnan kanssa. Nunna soitti siellä kelloja ja oli todella mielenkiintoista olla siellä!

Nunnaluostari oli todella kauniilla paikalla, aivan Volga-joen rannalla.

Illalla kävimme kävelemässä Tverin keskustassa, pääasiassa kauppoja kierreltiin. Olga oli järjestänyt meille kaksi "tulkkia/opasta". He olivat suomalaisia opiskelijoita, Eero ja Tarja. Heistä oli paljon apua, koska emme ymärtäneet Venäjän kieltä (ainakaan sujuvasti).
Kiertelyjen jälkeen menimme hotellille, missä majoituimme. Söimme sielläkin vielä illallisen. Sen jälkeen ei tarvinnut kauaa odotella, jotta uni tulisi.

Tässä minä istun paikallisen iskelmäkuuluisuuden patsaan vieressä.
Seuraavana aamuna lähdimme ajelemaan toiseen kaupunkiin, Staritsaan. Sinä päivänä meillä oli siellä konsertti munkkiluostarissa. Tämä luostari oli kunnon turistikohde. Siellä asui vain kuusi munkkia. Luostarissa myytin jopa matkamuistoja! Meillä oli tällä kertaa opas, joka kertoi meille luostarin historiasta ym. Tämä luostari oli aivan älyttömän hieno, siellä oli paljon rakennuksia, mm. kirkko ja tsasouna.
Söimme tuollakin luostarissa, jälleen kerran notkuvista pöydistä.

Tässä kuva kirkon sisältä. Minusta tuo on erittäin kauniin näköinen.

Tässä toinen kuva kirkosta.
Tämäkin konsertti meni hyvin, ja yleisö oli tälläkin kertaa hullaantunut käsikellojen ääneen.
Konsertin jälkeen suuntasimme katseemme takaisin Tveriin, jossa menimme paikalliseen kulttuurikeskukseen. Siellä katsoimme georgialaisen tanssiryhmän esitystä. Sitten menimme syömään herkullisia ruokia.
Illan päätteksi menimme kulttuurikeskuksen lähellä olevaan kauppakeskukseen. Teimme siellä vielä viime hetken ostoksia. Itse ostin kesämekon ja valkoisen esiintymispaidan.

Shoppailuiden jälkeen lähdimme vielä kävelemään läheiselle puistolle katsomaan suihkulähdettä, mutta suihkulähde oli jo suljettu yöunille. Lauleskelimme sitten hetken aikaa Olgan ja Marinan sekä kellistien kanssa. Sen jälkeen suuntasimme juna-asemalle, josta matka kohti Suomea alkoi.
Olimme takaisin Lahdessa aamulla klo 11 maissa.

Todella kaunis selfie Marinan ja Olgan kanssa.